- Američané chtěli postavit největší ekranoplán na světě
- Aerocon Wingship měl mít dolet až 19 000 kilometrů
V hlavách vojenských konstruktérů se před lety zrodil jeden bláznivý nápad. Američtí experti chtěli postavit letadlo dvakrát větší než Boeing 747, které by přepravilo až tři tisíce vojáků kamkoli na světě rychlostí 740 kilometrů za hodinu.
Nepřehlédněte: Kapitální úlovek na Mapách Google: podívejte se, kde odpočívá německá bitevní loď Bismarck, máme souřadnice
Jedinečný Aerocon Wingship
Zapomeňte na Boeing 777 nebo slavnou ukrajinskou Mriju, inženýři z DARPA, výzkumné odnože americké armády, počítali se stavbou obřího letadla pro tři tisíce lidí. Na první pohled by vzdáleně připomínalo obrovskou příšeru.
Proč? Gigantický americký ekranoplán by klouzal po „nosném polštáři“ a vznášel by se nad mořskou hladinou. Konstruktéři počítali s cestovní rychlosti až 740 kilometrů za hodinu, doletem zhruba 19 000 km a nosností až 1 500 tun.
Letoun, k jehož realizaci bohužel nikdy nedošlo, byl navržen k letu přes Atlantik mezi Amerikou a Evropou. Ale díky svému neuvěřitelnému doletu mohl také létat nonstop z USA do Japonska, Austrálie, Číny nebo téměř kamkoli na světě. Jeden z nejbizarnějších konceptů počítal s tím, že by ho pohánělo neskutečných 20 motorů (deset na každém křídle).
Největší ekranoplán na světě
Aerocon Wingship měl najít využití hlavně v armádě. Počítalo se s tím, že pojme až 32 vrtulníků, 20 tanků, 4 výsadkové lodě a asi 2 000 vojáků.
Případně mohlo letadlo sloužit i jako obrovská létající nemocnice, kterou by bylo možné rychle dopravit do přírodní katastrofou postižené oblasti. Pokud by se ekranoplán osvědčil, mohl se v průběhu let stát také luxusním létajícím hotelem nebo výletní lodí s bary, restauracemi a posilovnou.
Hlavní konstruktér Aerocon Wingship, Steven Hooker, přiznává, že se inspiroval sovětským ekranoplánem KM, kterému se přezdívalo Kaspická příšera. Hooker šel však mnohem dál a počítal s tím, že Wingship by byl až desetkrát větší než sovětský předchůdce.
Realizaci unikátního amerického letadla však zhatily astronomické náklady. Na realizaci unikátního ekranoplánu tlačil zejména Pentagon, ale DARPA projekt stejně nakonec uložila k ledu s tím, že je finančně vysoce rizikový.
Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Tima Samedova /CITIZENSNIP, zdroj: The Sun