- V EU i USA se chystají legislativní změny
- Důvodem je dominantní postavení velkých hráčů
- Google, Amazon i Facebook jsou aktuálně v hledáčku
Situace ohledně omezení monopolu na poli digitální reklamy začíná nabírat na otáčkách. Facebook, Google nebo i takový Amazon, obří multimiliardové korporáty, jejichž velkou část příjmů tvoří právě inzerce, se možná otřesou v základech.
Facebook a spol. trnem v oku
Pakliže nás pravidelně sledujete, nejspíš vám neunikla informace o chystaném omezení jejich vlivu na evropském trhu. Ve hře je totiž nový Zákon EU o digitálních službách. Cílem je odkrýt nejrůznější nekalosti v rámci cílené reklamy a uvolnit cestu konkurenci. Bude vyžadovat následující:
- naprostá transparentnost reklamních algoritmů
- posílení role uživatelů z hlediska moderování obsahu
- nové mechanismy v otázce bezpečnosti a soukromí
- ochrana nezletilých a blokování reklam sexuální povahy
Nepřehlédněte: Kontakt s mimozemšťany je blízko. Teleskop Jamese Webba fotí tak ostře, že to šokovalo vědce
Pokud vše půjde dobře a evropská garnitura dospěje k finálnímu konsensu, dojde k nabytí účinnosti těchto zákonů zkraje roku 2024. Do té doby má Facebook, Google spolu s ostatními čas se na změny připravit.
V plánu jsou radikální změny
A jak nově avizuje Bloomberg, obdobnou razii chystají i senátoři ve Spojených státech amerických. Na rozdíl od EU však mají v plánu ještě razantnější opatření a nehodlají čekat další dva roky.
Mike Lee, jeden z členů výboru se nechal slyšet, že na základě nového zákona se Google „musí “ vzdát určitého doposud nespecifikovaného prostoru v rámci online reklamy.
V tomto směru budou mít všechny korporace s příjmy z inzerce převyšujícími 20 miliard dolarů a zároveň figurující na burze omezenější pravomoci pod záštitou férové konkurence. A také se chystají garance, jež zajistí, aby byly prioritou potřeby zákazníků, nikoliv zájmy zprostředkovatelů reklamy.
Zdroj náhledové fotografie: Raúl Nájera, Unsplash (ilustrační)