DXOMARK ilustrační

DXOMARK vzbuzuje respekt i kontroverze. Věříte mu ještě?

  • DXOMARK patří k populárním zdrojům
  • Testuje nejen mobilní telefony
  • Některá hodnocení však budí vášně

Celosvětově populární laboratoř byla založena v roce 2008 a donedávna byla ve vlastnictví společnosti DxO Image Labs se sídlem v Paříži. Pokud na Wikipedii najdete něco jiného, nevadí, není to totiž pro následující řádky příliš zásadní. Podstatné je totiž to, že během následujících několika let se etablovala v předního experta v oblasti komplexního testování.

DXOMARK

Mnohem větší věhlas však DXOMARK přineslo až hodnocení fotoaparátů u mobilních telefonů, které následovalo o něco později, a určitě se sluší říct, že ještě dva, tři roky nazpět platil za jeden z nejrespektovanějších a nejdůvěryhodnějších zdrojů.

Jak možná víte, v posledních letech se u smartphonů výrazně posunuly vlastnosti fotoaparátů, video nevyjímaje. S každým dalším rokem přibývá počet objektivů, roste velikost senzorů, rozšiřují se možnosti, nastavení, ponovu tu máme umělou inteligenci (AI), která se stará o process a post-process atd.


Nepřehlédněte: Xiaomi 12 Ultra zesměšní Apple, Samsung i Huawei. Fotomobil roku, hlásí firma do světa


Huawei P50
Huawei P50, král fotomobilů (Zdroj: DXOMARK)

Silná reputace

Ke změření těchto technologických skoků vám běžné oko opravdu nestačí. Na to potřebujete kovaného odborníka, který je schopen tento pokrok patřičně zanalyzovat, změřit a vyhodnotit. Připočítejte k tomu i slušné renomé, špičkové vybavení plus zázemí a dostanete DXOMARK.

Pokud jde o samotná měření, tak má značka opravdu široký záběr . Její experti testují expozici fotoaparátů, věrnost barev, texturu, šum, artefakty, zoom, selfie, noční režim atd. Zkrátka a dobře, papírově obsáhne snad veškeré myslitelné spektrum. Metrika je celkem prostá: dosažené jak dílčí, tak souhrnné skóre je vyjádřeno číslem. Čím vyšší hodnocení, tím lepší.

První kritika

Přesto se opakovaně na internetu objevuje čím dál více nespokojených komentářů nejen od laické, ale i odborné veřejnosti. Kritici mají za to, že DXOMARK trpí syndromem nejlepšího telefonu. Poukazují zejména na to, že žebříček stabilně ovládají telefony, které mají fotosestavu ve stylu čím víc proužků, tím víc Adidas.

Apple iPhone SE (2020)
ilustrační  (Zdroj: Apple)

Také zdůrazňují, že zatímco papírové parametry jsou nepochybně důležité, v praxi se poměrně často ukazuje, jak dokáží být zavádějící, tj. naměřené laboratorní výsledky mnohdy vůbec neodpovídají realitě, na kterou upozorňují přední recenzenti. Dále se často omílá fakt, že v podstatě každý nový top model (zejména Xiaomi, Huawei nebo Apple) zavání tím, že bude už z podstaty věci nejlepší.

Rozporuplné výsledky

Ani zveřejněné výsledky nejsou vždy konzistentní. Kritizovaný je zejména místy až neuvěřitelně skokový posun v kvalitě, který v „běžném provozu“ nejde téměř vidět. Např. v přímém srovnání focených scén horší telefon nakope tomu „skvělému“ fotomobilu zadek jak nic. Můžete namítnout, že je to rukama, ale když už jsou „gramlavé“ v automatickém režimu focení, tak u obou modelů nejspíš stejně, že?

DXOMARK je také poradenská společnost. Za pomoc v oblasti vylepšení vlastností fotoaparátu si nechává platit. V kontextu nezávislého testování tak vyvstávají otázky, jestli firma spíš nedává přednost jen vlastním oblíbencům, se kterými v rámci poradenství navíc spolupracuje.


Nenechte si ujít: Máte mobilní telefon s Androidem? Tento malware vás může připravit o všechny peníze


DXOMARK
ilustrační (Zdroj: Jeroen den Otter, Unsplash)

Kvalita vs. byznys

I když podnik testuje velké množství smartphonů, nevěnuje se všem výrobcům stejně. Nabízí se tak hypotéza, jestli je aktuální král focení opravdu ten nejlepší ze všech. A o co třeba systém testování? Některé vlajky dostávají hodnocení jakoby s předstihem, k jiným se web vrací až s delším časovým odstupem.

DXOMARK tvrdí, že provádí nezávislé testy, o které se mohou opřít nejen uživatelé. Jenže opět a znovu: u firmy, která nabízí souběžně i ziskové poradenství, to vnímání neutrálního postoje docela stěžuje. Koneckonců, úspěšné podnikání je závislé nejen na reputaci, ale i obchodních partnerech. A to je právě ono, co v mnohých evokuje tzv. dvojí metr.

Zdroj náhledové fotografie: Christian Lue, Unsplash (ilustrační)

Total
0
Shares
1 komentář
  1. Ano, DxOMark sice hodnotí papírově, ale je faktem to, že není možné, aby vše bylo srovnatelné. Vlastním aktuálně dva mobilní telefony, dvou různých značek, dvou různých systémů. Každý v žebříčku DxOMark dopadl jinak. Jeden přesto, že má 3 zadní objektivy (64MPx, 13MPx, 5MPx) má horší bodové hodnocení než druhý, který má pouze 2 zadní objektivy (12MPx, 12MPx). Ano pravda 64MPX pracuje v základním režimu 4in1, takže výsledná fotka má 16MPx. Ale pokud jsem v exteriéru a fotím stejnou scénu ten s horším hodnocením má rychlejší odezvu, HDR u něj reaguje rychleji a ze scény nakonec vytáhne víc než ten, který skončil podle bodového hodnocení DxOMark před ním… Možná se tak začíná stávat to, že fotky nafocené za ideálních podmínek nikoli za reálných podmínek a jejich hodnocení dopadá jako kdysi laboratorní a reálné výsledky měření nových aut a jejich emisí CO2, viz. kauza Dieselgate.

Comments are closed.