Pokud situaci nejen na domácí scéně sledujete, určitě vám téma elektromobility není cizí. Těch důvodů, proč má smysl je samozřejmě celá řada; ať už jde o proklamovanou zelenou politiku nebo často zmiňovanou zanedbatelnou uhlíkovou stopu.
V teoretické rovině je argumentace zejména „Tesla fans“ jasná a zřejmá. Všechna ta čísla (elektrické vs. konvenční auto) mají však několik podstatných mezer, které vizi elektrického vozu jakožto dopravního prostředku budoucnosti docela zásadně devalvují.
Uhlíková stopa
Nejčastější a zřejmě nejpádnější argument, proč preferovat právě elektromobil, je jeho nižší uhlíková stopa. Odpůrce ovšem okamžitě odpoví, že jen za jeho výrobou stojí tolik skleníkových plynů, že vznětové a zážehové motory jsou ekologičtější. V tomto směru doporučuji článek, který se před dvěma lety objevil na Seznam Zprávy. Cituji:
„Podle studie mnichovského Výzkumného institutu pro energetické hospodářství (Forschungsstelle für Energiewirtschaft) toto tvrzení platí do doby, než obě srovnávaná vozidla najedou zhruba 50 tisíc kilometrů. Okolo této hodnoty se křivky ukazující uhlíkovou stopu protnou a dále už rychleji roste ta, která zobrazuje emise benzinových vozidel.
K podobným výsledkům došel také web CarbonBrief, který je financován organizací European Climate Foundation. Ve výzkumu srovnávali elektrický Nissan Leaf s průměrným obdobným autem s benzinovým motorem. Z grafu je zřejmé, že elektromobil je skutečně při výrobě větší ekologickou zátěží, tento deficit však dožene v prvních letech provozu. Při výpočtu se počítalo s tím, že obě auta najezdí zhruba 150 tisíc kilometrů za dvanáct let.“
Nepřehlédněte: Tesla má další problém. Na vině je vytápění elektromobilu
Není pro každého
Další tvrzení, kterým ať už majitel nebo fanoušek „zeleného vozu“ poměrně často zakončí výměnu názorů. Svým způsobem je pravdivé, ale přitom z logiky věci naprosto nešťastné.
Pokud elektromobil není pro každého, tak pro koho vlastně je? Pro nadšence, osobnosti nebo „horních deset“? Ptám se záměrně, protože jestli má jít o budoucnost, tak musíte takový produkt dostat mezi lidi. A jak to chcete udělat, když to auto není pro každého. Argumentace sociálním statusem je nasnadě, ale opět: kolik lidí si tedy může takové auto dovolit? Nebo ještě lépe: proč nemůže?
Složitá infrastruktura
Dobíjecích stanic je čím dál více a výdrž baterií je také větší. To je dobrá zpráva, ale zatímco nabíječky rostou zvláště ve velkých aglomeracích a u důležitých tepen, v dalších oblastech a periferiích je jich jako šafránu. A proto jsem zmínil i dojezd. Dobře, můžu nabíjet doma, ale když si udělám delší cestu a „nejsem na mapě“, tak si budu muset trasu chtě nechtě přeplánovat.
A co když i tak nemůžu dobíjet doma? Nechytejte mě za slovo, když řeknu, že čtyři pětiny české populace žijí na sídlištích, panelácích atd. Jak to budou řešit? Natáhnou si z okna stometrovou prodlužku? Nehledě na to, že kdyby to tak udělal každý, tak elektrické dráty v okolí musí shořet. Moment, s těmito lidmi se prý podle všeho zatím nepočítá. Další paradox?
Chce to čas
Ano, je to tak. Jde o stále novou technologii a přístup obecně. Ideu, která je stále ještě v plenkách (a to platí i pro Teslu). Souhlasím s tím, že je to jeden ze způsobů, jak žít lépe. Baterie se však (zatím) co do dojezdu nemůžou poměřovat třeba s diesely. Na druhou stranu je zde zmiňovaná menší uhlíková stopa. Tak mě napadá: jak naložíme se všemi těmi akumulátory, až doslouží? Umíme je recyklovat?
Jak se to vezme. Už sice existují jisté metody (vědci dokáží baterii rozložit na bázi mikroorganizmů a extrahovat kovy), ale je rozdíl bavit se o „likvidaci“ ve velmi malém nebo naopak ohromném měřítku. Nemylte se, drtívá většina baterek není stále ani v polovině své životnosti, proto je tento problém vnímán spíše okrajově. Jde nesporně o další oříšek, a ne zrovna malý.
Čtěte také: Sony má vlastní elektromobil! Značka představila působivý vůz
Politické ambice
Samozřejmě, že zde figurují i nejrůznější ekonomicko-geopolitické zájmy. Kdyby tomu tak nebylo, nezpřísňovalo by se (na můj vkus) stále rychleji. Vždyť i velcí výrobci automobilů neustále křičí, že jim tohle zběsilé tempo láme vaz a krvácí. Bodejť by ne, když máte v nabídce něco, co si může dovolit sotva promile zákazníků a většinou jako rezervní nebo městské auto.
Netvrdím, že konvenční spalovací motory jsou darem shůry (důvody jsou zjevné), ale jejich negativní dopad (ano, jasně že je) není tak dramatický, jak se rádo zdůrazňuje. Ale mnohem důležitější je jiná věc: chybí mi vnímání souvislostí.
Všechno souvisí se vším
Půjdu na to od lesa. Co pomůže být jako jednotlivec šetrnější k přírodě, když jste například jediný v ulici, kdo třídí odpad. Přirovnal bych to k situaci, kdy někdo čistí potok a jeho okolí a padesát metrů od něj je šofér, který namísto toho, aby si zajel do myčky, umývá auto u břehu a veškerý ten sajrajt pouští do vody.
Takže si asi rozumíme. Zbavíme se i dieselových lokomotiv, tryskových a dopravních letadel, lodí, kamionů a nahradíme je plně elektrifikovanými alternativami? Přestaneme sypat PET láhve do moře a bezpodmínečně budeme dodržovat veškeré dohody a rapidně omezíme znečišťování ovzduší?!
Pořizovací cena elektromobilů je vysoká. Prodejci vám ale na druhou stranu argumentují rychlejší návratností. Jenže, ani tohle se nedá obecně paušalizovat (doporučuji přečíst tento zajímavý článek). I kdyby to bylo do zhruba 3 – 5 let nebo nájezdu kolem 100 tisíc kilometrů, je dost pravděpodobné, že v mnoha případech by se to nedotklo velké části majitelů.
Jestliže máte roční nájezd (do práce, z práce, nákupy atd.) pod 10 tisíc kilometrů nebo výrazně méně, můžete se najednou dostat na návratnost, která je dokonce až za teoretickou životností vozidla. I zde zkrátka platí, že obecně platný vzorec neexistuje.
Energetické překážky
Často omílané zlevnění a výhodnější tarify nemusí trvat věčně. Ano, zatím jsme „energetický Kuvajt“ (bůhví, proč jsou u nás energie i tak šíleně drahé), ale i to se může změnit. Se dvěma atomovými elektrárnami v zádech se to dobře plánuje, budou však stačit za dalších deset a více let, kdyby měla mít skoro každá rodina alespoň jeden elektromobil?
A i kdyby to bylo za dvacet let, dokážete si to vůbec představit? Jde totiž o obrovský nárůst spotřeby a bude jej potřeba pokrýt. Je téměř jisté, že Temelín se bez dalšího bloku neobejde a Dukovany si musí projít opravdu pořádnou revitalizací.
Závěr
A těch dalších proměnných je nepochybně celá řada. Pokud jste to vydrželi dočíst až sem, máte mé díky. Zkuste tento článek nevnímat jako nějakou agitaci proti elektrickým vozům jako spíš zamyšlení nad tím, jestli skutečně jde (nebo v dohledné době půjde) o masovou záležitost, která má nejen praktický plošný potenciál, ale i základ v ideji, že jde o smysluplný, nikoliv účelový krok, jako odlehčit naší planetě.
Těšíme se na vaše komentáře!
Zdroj náhledové fotografie: Vlad Tchompalov / Unsplash
Vybalancovaný názor. Kéž by tak přemýšleli všichni ultraprogresivisti a ultrakonzervativci.
To byl zase článek
Prodlužovacky na sídlišti.
Průměrný nájezd je v Česku cca 13tis km ročně.
Při průměru dojezdu na jedno nabití 300km se jedná cca o 43 nabití ročně. Na to opravdu stačí pokud by majitel co žije v paneláku jel jednou týdně do obchoďáku na nákup a auto nechal nabít.
Druhé zkreslení, není pravdou že automobilky prodávají pevné auta do města jako druhé auto. Problém je že všechny automobilky jedou jako segment dráha těžká SUV jako první auto do rodiny.
Kdyby se konečně začala prodávat elektroauta od spodní hranice, tzn jako městský a příměstský automobil za 200-250t tak by to hned vzalo jiné obratkyym škoda Citigo Ev bylo za 420t a hned se vyprodaly a další škodovka radši nevyrábí.
A s dalšími pasážemi v článku by se dalo polemizovat.
Elektrické Citigo se prodávalo tak dobře, že vím o řadě autosalónů škoda, které je nemohli prodat po velice dlouhou dobu… Proto se přestali vyrábět…. A taky kdo by chtěl elektromobil když ve stejné cenové kategorii může mít zánovní auto se spalovacím motorem, se kterým klidně ujede na jedno natankování okolo 1000 km, naproti tomu elektromobil ujede tak 300-500 a potom se tři hodiny nabíjí, palivo natankuji během pěti minut a jedu vesele dál. Navíc elektromobil ani nejde nabíjet doma, vzhledem k cenám elektřiny by se člověk nedoplatil a nabijel by celý den. Takže když to shrnu…. 1) elektromobily jsou strašně drahé v porovnání s klasickým autem stejné třídy.
2) elektromobil má malý dojezd a velmi dlouhé nabíjení oproti autu se spalovacím motorem a jeho tankování 3) nabíječky na elektromobily jsou stále méně zastoupené než čerpací stanice a u domu se nabíjet prakticky nedá 4)jak bylo v článku zmíněno, elektromobilů trvá minimálně desítky tisíc kilometrů než vyrovná uhlíkovou stopu z výroby a kvůli nemožnosti recyklovat baterie vytváří ve výsledku větší ekologickou zátěž než běžné auto
Toto jsou jasné důvody proč nejsou elektromobily nijak výrazně rozšířené a troufám si tvrdit že jsou i zbytečnou, nesmyslnou a to ekonomicky, ekologicky i provozně a zkrátka slepou uličkou cestou která se doufám nakonec zase ztratí a bude moci v klidu a pohodlí jezdit starými dobrými spalovacími auty jako doposud, pro zdraví planety a větší ekologii se najdou daleko lepší a smyslúplnější cesty
Vite, ze nabijecka ma vykon 3.6, 6.3 a vyjmecne 22kW, protoze to je delane na nabijeni doma pres noc? Kdyby nekdos rocnim najezdem chtel nabijet jen obchodaku, tak s 6.3kW nabijeckou by musel 320x rocne na 1h nakup nebo 70x tam nechat auto na 4.5h a pak se pro nej vratit.
Jezdim diesel, benzin I čistou elektriku ID3.
Elektrika je technicky, ekonomický absolutni nesmysl jak do mesta /vysoká cena/ , na dálnici je to uplny nesmysl. O úspornosti nemůže být řeč, likvidace pneumatik diky vaze a zrychlení je trojnasobna oproti spalovacím autům.tlumice a torzni týče si také rychle řeknou o výměnu.
Do mesta mi stačí Peugeot 208, ba dalkove cesty Seat 2 l diesel a elektriku nám služebně.
Již dnes se hadame o nabíječku a to nás jezdi pár.