- Chytrá tramvaj se obejde bez řidiče, jezdit bude po chytré trati
- Díky připojení k 5G síti bude doprava ve městě plynulejší a bezpečnější
V Plzni vzniká jeden velmi zajímavý projekt za využití moderního 5G internetu. Do roku 2027 bude v tomto městě vytvořeno centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení. Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku.
Psali jsme: Recenze Honor Band 6: Skvělý chytrý náramek za pár babek!
„Obyvatelé a návštěvníci našeho města se jako první v Česku budou moct setkat s ojedinělým ekosystémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje Vlastimil Gola, radní pro Smart City z plzeňského magistrátu.
Nové tramvaje ForCity Smart pro Plzeň vyvíjí Škoda Transportation. Rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na obou stranách vozidla. Samozřejmostí bude prostor pro přepravu kočárků, vozíčkářů, nebo třeba kol.
Tramvaje budou odpovídat nejnovějším evropským normám, včetně požadavků na nehořlavost použitých materiálů a proti nárazu. Například skelet čela vozidla bude navržen tak, aby více chránil řidiče a cestující v případě kolizí.
Živá laboratoř díky 5G
Celý systém tramvaje bude připojen k rychlým 5G sítím. „Nejrychlejší 5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Právě její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ vysvětluje Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 Czech Republic.
Chytrá tramvaj na chytré trati
Moderní vůz bude vybaven širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci evropského projektu C-Roads.
„Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility.
Za ambiciózním projektem stojí magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně společně se svými partnery – společnostmi O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou.
Polygon na Borech
Na rozvoji chytré mobility v Plzni se podílí také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích, kde se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě páté generace, vznikne pro testování Chytré tramvaje živý polygon. „Do projektu se zapojí všechny naše technické fakulty, tedy strojní, elektrotechnická a aplikovaných věd, a také výzkumné centrum NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,“ přibližuje rektor ZČU Miroslav Holeček.